Inspiration til spørge- og samtaleteknik copyright@visuel retning
I Resilient Solutions kombinerer vi perspektiver, imens vi stiller spørgsmål. Vi afsøger svar. Vi afsøger løsningsmuligheder. I takt med den stigende kompleksitet og de seneste års kriseledelse har vi øget fortroligheden. Vi blev fx budt indenfor bag murene på Frederiksberg slot til dialog om et digitaliseringsprojekt i Forsvaret, hvor de praktiserer resiliens ift. lederskab og løsninger. Vi bidrager også gerne til koordinering og facilitering under konkrete forandrings- og udviklingsprojekter.
I artiklen nedenfor kan I fx få råd og inspiration til cirkulære og bæredygtige løsninger, når der videndeles og samtænkes på tværs.
Vi indbød en førende nudge designer og fremtidsforsker til samspil – i CSR Chefens business case rejse imod 100 % Group CSR
Accelerer forandringer og resiliente (CSR-) strategier – med nudge og adfærdsdesign
Op til 90 % af produktets ’fodaftryk og miljøpåvirkning’ sker hos brugeren, viste en kortlægning af vare- og værdikædeled i den klassiske produktionsvirksomhed Henkel (jf. CSR rapport 2018), når varen forbruges. Indsigt i interne og eksterne økosystemer kan omsættes til forretningsmuligheder; og produktions- og produktinnovation. Der er nye parametre for KPI’er, der er målbare. Bundlinjen udvides. Det skaber perspektiv: fremsyn og holistisk udsyn. På tværs af vare- og værdikæde- led. Mellem industriens parter afsøges nye samskabende løsninger. Det kan blive til indsatser og investeringer med resilient afkast. Ege’s CSR rapport er i genoptryk. En 100 % CSR strategi stiller krav til blæk og papir – hos trykkeriet.
CSR-rapporten er et redskab; i værktøjskassen – hos indkøb og salg.
Der er åbnet for nye typer af argumentation og ny- og samspil.
”Der har været en drypvis interesse for klimaet” forklarer Fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, Stifter af Future Navigator. De dråber er nu ved at samle sig til en global kæmpebølge af utålmodige unge, der – med en forventet levetid på 100 år – ønsker, at se radikale forandringer nu. Især, at de digitalt indfødte generationer har mulighed for, at samle sig under fælles # gør, at deres reaktioner og indstilling og krav i forhold til industrien kan vokse eksponentielt.
”Det har åbnet døre til og i forhandlingsrum, at CSR er indlejret i værdigrundlaget” vurderer Henrik Schmith Hansen, CSR Direktør, Ege Group. Det giver nye parametre til at måle på, og en ny type af argumentation i indkøbet og i salget. Der er mulighed for at skabe synergi og udnytte synergieffekter. Der er mulighed for at skabe mærkbar effekt – på flere bundlinjer. ”Bæredygtighed” er langt mere end en agenda.
”Vi ser en ny type af solidarisk organiseret ansvarlighed” forklarer Liselotte Lyngsø. Som fremtidsforsker vurderer hun tidens trends. Hun peger på, at: ”Vi ser en organiseret ansvarlighed”. Fra en individualiseret suboptimering til samskabende fællesskaber, hvor der ses kritisk på dem, der ikke tager stilling. Forbrugerne står og går sammen om # i interessefællesskab. Og industriens parter indgår i ny- og samspil om at afsøge løsninger, der er resiliente.
Når fodsporene kortlægges, åbnes der op for nye produkt- og forretningsmuligheder
Der kan scores Verdensmål. De er vævet ind i tæpper hos Ege og sendes automatisk med, når der afsendes e-mail kommunikation: ”Det giver anledning til dialog…internt og eksternt” forklarer Ege Groups CSR Direktør. De 17 mål er en løftestang for ny- og samspilsløsninger. Sille Krukow gav Key Note Speak til CSR Mærkevareleverandørevent, som specialist i forandrings- og adfærdsdesign (Henkel var bl.a. nomineret for lanceringen af produktserien N.A.E. med 97 % naturlige indholdsstoffer i bionedbrydelig emballage. En emballageløsning udviklet mellem parter i industrien. Et resultatet af ny- og samspilsløsning på tværs af sektorer. På tværs af værdi- og varekædeled. Det skaber ’Closed Loop’ og det er ’cirkulære økonomiske løsninger’ i praksis. Resultatet er produkter med mærkbar effekt ift. nytænkende emballageinnovation, produktionens fodaftryk og indholdsstoffer, med virksom effekt; der indfrier forbrugerkrav om at træffe kvalificerede valg i og til hverdagens forbrug). Ege har sat målsætninger, som løbende er indfriet #sustainable stories, se årets CSR rapport
’Bæredygtige løsninger’ stiller krav ift. produktets ’bæredygtighed’: fra råvareanvendelsen til produktion og frem til forbruget – med krav til både emballage og indholdsstoffer, forklarer fremtidsforskeren
Klassiske specialistfelter udfordres af tværfaglige og multidisciplinære samspil. Øget digitalisering skaber nye økosystemer og ændrer spillereglerne. Adfærdsændring er en præmis. Det pålagte ansvar er kombineret med påtaget ansvarlighed hos erhvervslivets aktører og ny- og samspil om at finde løsninger, der er resiliente. Public Privat grænseflader udviskes. Privatpersoner influerer globalt. Der åbnes for nye roller, nye scener og jobtyper.
Både CSR- og digitaliseringsstrategier stiller krav til datadeling på tværs af afdelingers risikosiloer og vidensledelse mellem videns- og beslutningsniveauer.
Digitalisering forstærker det, der allerede er: ”sættes der ’fx strøm til’ i en organisation, hvor der er rod i data og procesflow, er øget kompleksitet resultatet, påpeger #Future Navigator Liselotte Lyngsø og supplerer med 2 råd:
”forvent det uventede” og ”sæt fokus på kernekompetencer og kernen ift. opgaver og udfordringer for at navigere i øget kompleksitet”
”Skal du omsætte CSR-strategier til handling i praksis, er det vigtigt at starte med at definere klare adfærdsmål for sine medarbejdere, underleverandører og kunder og derefter at være tourist i egen organisation” forklarer Sille Krukow nudge ekspert og stifter af Krukow Behavior Design.
I praksis betyder det, at du skal se på, hvordan vores omgivelser støtter positive forandringer i adfærd. Omkring 90 % af menneskers adfærd er automatisk og – intuitivt – drevet af instinkter og omgivelser. Det er derfor vigtigt at afdække, hvor i kunde- og medarbejder-rejsen at vores omgivelser ikke hjælper os tilstrækkeligt med at omsætte strategi til handling. Er vi i stand til at udpege de rette touch points i vores medarbejder- og kunderejser kan vi effektivt optimere adfærd:
3 råd fra nudging specialisten – Sille Krukow
1. Bryd CSR-strategier ned i konkrete adfærdsmål: Når CSR strategier skal implementeres, glemmer virksomheder at gøre dem konkrete og operationer-bare; operationaliserbar overfor medarbejdere, underleverandører og kunder. Det resulterer i, at forandringen på gulvet bliver minimal. Skal vi nå konkrete bæredygtigheds-mål, skal CSR målsætninger brydes ned til konkrete adfærdsmål; som beskriver, hvilke målbare handlinger, der – under hvert mål – forventes.
2. Vær turist i egen organisation: Så snart vi har defineret konkrete adfærdsmål, kan en vidensindsamling begynde. En proces, hvor vi indsamler viden omkring de omgivelser, som påvirker vores medarbejdere, underleverandører og kunders adfærd til dagligt. Her gælder det om at være turist i egen organisation og vha. observationer og interaktionsdata kortlægge, hvad der foregår og i hvilke touch points vi skal optimere og ændre omgivelser.
3. Test, lær og tilpas: At forandre ud fra et adfærdsperspektiv betyder at skabe målbare resultater. Så snart vi har udpeget touchpoints til optimering, er det tid til tests. Kør små korte test og få hurtig feedback på, hvad der virker og ikke virker: lær, tilpas og skaler; når du har fundet de gode løsninger og nudges.